Jeg har vært i tenkeboksen – det er derfor du ikke har hørt fra meg på en stund. Jeg har brukt tiden på å finne ut av hva jeg skal skrive om i disse blogginnleggene – hva det er jeg kan dele som vil kunne gjøre en forskjell for deg som leder. En forskjell som betyr noe og kan skape utvikling.

Jeg har valgt å fokusere på Mindfulness. Når du som leder styrker denne kvaliteten i deg selv, vil svært mange andre utfordringer bli mye enklere å mestre. Som min venn og samarbeidspartner Jon Ivar Johansen i selskapet Marshmallow sier: “Finn den ene tingen som når du gjør den vil gjøre  alt annet lettere eller unødvendig”. Denne ene tingen er trening i Mindfulness! 

Jeg ønsker å benytte min 40 års erfaring med egen praksis og veiledning i Mindfulness til å inspirere og utfordre deg til å etablere din egen mindfulness praksis. Målet mitt er å nå så mange som mulig med en praktisk, verdinøytral mindfulness strategi for utvikling av selvledelse, tillitsfulle relasjoner og bevisst lederskap.

I tillegg vil jeg benytte anledningen til å informere om resultater fra den omfattende forskningsvirksomheten som foregår på dette området.  Mindfulness er ikke lengre ansett som en sær, ‘alternative greie’ kun forbeholdt spesielt interesserte. Teknikkene er et sett evidensbaserte, praktiske mentale verktøy som har stor, positiv effekt på mestring, og som alle kan ha nytte av. Flere og flere ledere innen arbeids- og samfunnsliv har fått øynene opp for betydningen av individuelle og gruppebaserte programmer i mindfulness. Og effektene er mange og veldokumenterte.

Å formidle Mindfulness med det skrevne ord alene er imidlertid en stor utfordringen. Det er som å forklare hvordan en mango smaker til en som aldri har smakt en mango. Ordene blir fattige og av liten eller ingen verdi. Selv om begrepet ‘Mindful’, som direkte oversatt betyr ‘å være oppmerksom’, er enkelt å forstå intellektuelt, så er det kun din egen erfaring – når du spiser og smaker mangoen, som vil gi deg forståelsen av hva mindfulness er. Og gjennom regelmessig trening vil du få den innsikten du trenger for å utvikle ny mestring og ta klokere valg.

Mindfulness trening
Jeg har derfor designet en serie Mindfulness-leksjoner som vil støtte deg i å komme i gang med treningen. Leksjonene kombinerer de akademiske forklarings-modellene med metaforer, historier og praktiske øvelser. Selv om det er en progresjon fra leksjon til leksjon og jeg anbefaler at du følger dem fortløpende, kan hver av dem også praktiseres uavhengig av hverandre.

Det tar tid og tålmodighet å etablere en mindfulness praksis i hverdagen. Innarbeiding av nye vaner vil alltid skape motstand, fordi hjernen er mest opptatt trygghet og sikkerhet. Den vil gi oss en umiddelbar kjemisk belønning i form av Dopamin for å få oss til å fortsette som før. Derfor trenger vi, i tillegg til å mobilisere egen viljestyrke,  å designe såkalte “dyttere” som støtter oss i endringsprosessen inntil de nye vanene er installert og hjernen oppfatter disse som trygghet. Det kan i følge atferdsøkonomisk forskning ta opp til 66 dager.

De regelmessige leksjonene med fagstoff og øvelser vil fungere som “dyttere” som vil hjelpe deg å gjennomføre treningen regelmessig. Å dele dine erfraringer på denne bloggen vil også være en god “dytter”. Da kan du også bli dyttet av andre som kommenterer det du deler. Jeg lover å svare på alle henvendelser og bidra med mine perspektiver! Bruk også app’er, alarmer eller andre teknologiske hjelpemidler for å “dytte” deg i riktig retning.

Også du som allerede har erfaring og en etablert praksis inviteres til å bidra med innspill og kommentarer. La oss i fellesskap bidra til at så mange som mulig utvikler et mindfullt lederskap.

Smakebit
Du vil motta den første Minfulness-leksjonen medio august, og deretter en ny leksjon ca hver 14. dag utover høsten. Som en liten smakebit på det som kommer har jeg lagt ved en øvelse i form av en kort video- snutt på ca ett og et halvt minutt. Øvelsen heter: “Fra fravær til nærvær”. Den går ut på at du setter deg godt til rette og ganske enkelt ser på og lytter til videoen. Underveis skal du legge merke til når du er i gang med å tenke på noe annet. Hver gang du oppdager at du har vært fraværende, skal du på nytt fokusere tilbake på videoen og ‘se’ og ‘høre’ på den. Legg merke til at det kan være vanskelig å være til stede hele tiden, og hva som forstyrrer deg. Vær også bevisst på hva det gjør med deg å stoppe opp på denne måten. Blir du rastløs og urolig, eller rolig og avslappet – eller noe midt i mellom? Du skal ikke anstrenge deg for å forandre på noe – kun observere den tilstanden du har. Du må gjerne kjøre videoen flere ganger etterhverandre.

Du kan se videoen her:

Bruk den samme øvelsen som en mindfulnesstrening i hverdagen din så ofte du husker på det. Grip deg selv i å tenke, og flytt oppmerksomheten bevisst tilbake til der du er og det du gjør der og da. Da er det store sjanser for at du vil få enda mer utbytte og glede av ferien din!

RIKTIG GOD SOMMER!

Vennlig hilsen Erik